Narrow your search

Library

KMSKA (2)

MSK (2)

ULB (2)

HH-EVA (1)

Hogeschool Gent (1)

KU Leuven (1)

LUCA School of Arts (1)

Rubenianum (1)

ULiège (1)


Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2019 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Darker shades : the racial other in early modern art
Authors: ---
ISBN: 9781789140569 1789140560 Year: 2019 Publisher: London Reaktion Books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Difference exists; otherness is constructed. This book asks how important Western artists, from Giotto to Titian and Caravaggio, and from Bosch to Dürer and Rembrandt, shaped the imaging of non-Western individuals in early modern art. Victor I. Stoichita's nuanced and detailed study examines images of racial otherness during a time of new encounters of the West with different cultures and peoples, such as those with dark skins: Muslims and Jews. Featuring a host of informative illustrations and crossing the disciplines of art history, anthropology, and postcolonial studies, Darker Shades also reconsiders the Western canon's most essential facets: perspective, pictorial narrative, composition, bodily proportion, beauty, color, harmony, and lighting. What room was there for the "Other," Stoichita would have us ask, in such a crystalline, unchanging paradigm?


Book
Le modèle noir : de Géricault à Matisse.
Authors: ---
ISBN: 9782081480964 2081480964 9782354332815 2354332815 Year: 2019 Publisher: Paris Flammarion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cet ouvrage est publié à l'occasion de l'exposition éponyme présentée au musée d'Orsay, Paris, du 26 mars au 21 juillet 2019.00En adoptant une approche multidisciplinaire, entre histoire de l'art et histoire des idées, cette exposition se penche sur des problématiques esthétiques, politiques, sociales et raciales ainsi que sur l'imaginaire que révèle la représentation des figures noires dans les arts visuels, de l'abolition de l'esclavage en France (1794) à nos jours. Tout en proposant une perspective continue, elle s'arrête plus particulièrement sur trois périodes clé : l'ère de l'abolition (1794-1848), la période de la Nouvelle peinture jusqu'à la découverte par Matisse de la Renaissance de Harlem et les débuts de l'avant-garde du XXe siècle et les générations successives d'artistes post-guerre et contemporains.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by